~ Amin & Aeti ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, September 11, 2013

Mari Berdiet cara Sihat..

Salam smua..

Hari ni tetibe je trase nak update blog yang dah nk bersarang ni.. almaklumah... bile penyakit M melanda kan.. lately ni banyak kisah sedih melanda.. tapi cekalkan hati, hadapi smua dgn redha.. hadapi dgn senyuman.. Hurm.. dalam suka dan gumbira kehidupan i ni.. for sure ade kesedihan kan.. tpu la.. yer laa. my marriage almost reaches 4years.. and i have't got any good news for us.. never mind.. itu semua rezeki tuhan.. terima qada dan qadar dan segala ketentuannye.. xpe laa.. usaha lebih laa jwbnye.. then tawakal.. 

Ape2 pon usaha diri sndri pon kena lebih gigih. smua org duk bebel2.. kuruskan badan..slim laa skit.. nek penat i dgr.. xpe la.. ape2 laa.. sekurang2nye i de usaha gak. cume hasilnye tu.hurmmmmm... hehehe.. hari ni tetiber ter'search 1 artikel kat blog Dr. Hamid Arshad.. slalu gak usha2 blog tu.. macam2 penyakit la psl kesuburan. so far at least i have through first stage.. check up.. tapi blom abis lagi.. hehehe.. ok berbalik kat cite asal.. psl diet.. Letih dah nak diet2 ni.. tapi xpe.. cube..cube.. & terus mencube.. beli benda dah nk mkn ribu2 pon xjalan kalau tabiatnye tu mengunyah.. i rase plg i kurus pon mase kawen kot.hahaha.. tu je laa yang termampu.. hasil dah 3thn lebih ni.. ha.. ni ler..hehehe..  

Ok.. kpd sape2 yang nak diet care sihat tu.. meh kite cube camni erk.. senang skit kite nak try.. yang potion len2 tu dah mmg tgh amalkan dah.. 

PANDUAN KURUSKAN BADAN



Pengalaman saya merawat pesakit2 yang gemok/ obesity memang agak menghampakan
kerana hampir 90% gagal menurunkan berat badan. Jika mereka turun sedikit berat akan
naik baik ketahap asal atau melebihinya. Saya beri ubat adipex yang berkesan mengawal
selera yang dimakan waktu sarapan pagi , perlu diingat ubat2 saperti adipex hanya bolih
diamalkan selama 3 bulan sahaja dan jangan terlalu bergantung kepadanya. Disamping
itu saya nasihatkan tentang kawalan makanan khususnya yang mengandungi gula dan
karbihaidret saperti nasi , roti, mee, kueh2, donut, biskut dan makanan junk. Saya huga
 tekankan tentang exercuse, berjalan kaki , atau berkebun, atau basuh kereta atau bersih
 rumah selama 30 minit setiap hari.

Cuba amalkan panduan2 ini.

1. Habiskan makan selama 20 minit. Konyah perlahan2 sampai makanan jadi lumat
sebelum ditelan. Tempoh 20 minit untuk otak dapat signal perut sudah kenyang.

2. Lebihkan tidor satu jam dari biasa. Kurang tidor bolih menjadi lapar dan selera makan
 meningkat dan makanan2 sampingan menyumbang kepada kenaikkan berat badan.

3. Cuba hidangkan 3 jenis sayuran untuk makan malam, hidangkan juga buah2. Masak
 sayur sekejap , suhu rendah dan kurangkan guna minyak. Sayur dan buah2 mengandungi
banyak fiber , vitamin dan antioksiden serta kurang kalori yang menggemokkan .

4. Mulakan makan dengan buah2 diikuti soup sayur dan mushroom. Ia bolih
mengeyangkan tanpa mengemokkan. Buat sendiri air stok ayam, daging atau
 ikan bilis untuk sup.

5. Jauhkan makan bergula dan yang dibuat dari tepong gandum. Makan
'whole grain' wheat. oat, barley dan brown rice.

6. Jauhkan fast foods, kentang goreng, deep fried chicken, burger, hot dog, nuggets.

7. Jauhkan semua jenis minuman soda, fizzy drink, soft drink dan juice dalam
 botol atau dalam kotak kerana terlalu banyak mengandungi  gula dan manisan.

8. Minum Teh hijau, ia mempunyai banyak khasiat kerana kandungan catechins
 dalam teh.

9. Makan dirumah dengan masakan sendiri sekurang2nya 5 kali dalam seminggu.
 Banyak faedah masak sendiri, bolih kawal kualiti dengan memilih makanan
berzat dan berkhasiat, kurangkan belanja.

10. Amalkan 'berhenti rehat seketika waktu tengah makan' . Masa itu ia akan
berasa kennyang.

11.  Amalkan konyah 'chewing gum' ketika menonton TV atau  ketika melayari
internet, ia bertujuan untuk mencegah dari makan junk foods. Orang gemok 
kadangkala makan sedikit dihadapan orang lain tetapi dibelakang, atau senyap2
 ia ulang makan.

12. Gunakan pinggan kecil (10') menggantikan pinggan besar (12') untuk
mengurangkan muatan makanan yang diambil.

13. Bila makan direstoran, kongsi hidangan, order saiz makanan untuk kanak2,
 bungkus tapau separuh hidangan sebelum mula makan.

14. Bila rasa lapar dan mengeletar atau 'craving' makan segenggam campuran
kacang almond, gajus dan peanuts dan minum air mineral. Orang gemok sering
ketageh atau 'craving' makanan yang manis. Makan buah2 atau kacang2 waktu
ketageh jauhkan segala makanan manis dan karbohaidret.
15. Berjalan 30 minit sejauh 2 - 3 km, atau cabut rumput rumpai dihalaman rumah, 
bersihkan kereta atau dalam rumah.



So. kepada sape2 yang berhajat nak kuruskan badan.. sila2 la yer.. i kena pakse buat sbb nk dpt baby.. InsyaAllah de la rezeki i nnt kan.. Doakan i yer kawan2.. kalau de petua2 len boleh laa share2 ngan i yer..  

Ini link Blog tu... sangat berguna..

SELAMAT MENCUBA...

1 comment:

  1. Hi…saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://ibu2ahmad.blogspot.com . Saya follow sis n kalau sudi follow la saya balik yer…

    ReplyDelete